
Pierre
Omidyar uses Ebay wind-fall cash to
fund Govt coups and revolution
groups
with US government, documents show

Just hours after last weekend’s ouster
of
Ukrainian president Viktor Yanukovych, one of
Pierre Omidyar’s
newest hires at national
security blog “The Intercept,”
was already
digging for the truth.

Marcy
Wheeler, who is the new site's "senior policy
analyst,"
speculated
that the Ukraine revolution was
likely a “coup” engineered by “deep"
forces on behalf
of “Pax Americana”:

“There's
quite a bit of evidence of coup-
ness. Q is how many levels deep
interference from both sides is.”

These are serious claims. So serious that I decided to
investigate them.
And what I found was shocking.

By Mark Ames
February 28, 2014




NEWS

https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/02/24/everything-you-know-about-ukraine-is-wrong/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://firstlook.org/theintercept/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/emptywheel/status/437636287516782593
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/emptywheel/status/437661307605508096
https://archive.fo/XAMqZ/03b5d30f8443bd4c593c3a77a97b958d3c2ad610.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://pando.com/author/markamespando/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://pando.com/desk/news/


Wheeler
is partly correct. Pando has confirmed that
the American government –
in the form of the US
Agency for International Development (USAID) –
played a major role in funding opposition groups prior
to the
revolution. Moreover, a large percentage of the
rest of the funding to
those same groups came from a
US billionaire who has previously worked
closely with
US government agencies to further his own business
interests. This was by no means a US-backed "coup,"
but clear evidence
shows that US investment was a
force multiplier for many of the groups
involved in
overthrowing Yanukovych.

But
that's not the shocking part.

What's
shocking is the name of the billionaire who co-
invested with the US
government (or as Wheeler put
it: the "dark
deep force" acting on behalf of "Pax
Americana").

Step
out of the shadows.... Wheeler's boss, Pierre
Omidyar.

Yes,
in the annals of independent media, this might be
the strangest twist
ever: According to financial
disclosures and reports seen by Pando,
the founder
and publisher of Glenn Greenwald’s government-
bashing
blog,“The Intercept,” co-invested with the US
government to help fund
regime change in Ukraine.

[Update:
Wheeler has responded on Twitter to say that
her Tweets were taken
out of context, but would not
give specifics. Adam Colligan, with
whom Wheeler was
debating, commented on Pando that "while Wheeler
did
raise the issue of external interference in relation to a
discussion about a coup, it was not really at all in the
manner that
you have portrayed." Further "[Pax
Americana] appeared after the
conversation had shifted
from the idea of whether a coup had been
staged by the
Ukrainian Parliament to a question about the larger
powers' willingness to weaken underlying economic
conditions in a
state." Neither Wheeler or Colligan has



commented on the main
subject of the story: Pierre
Omidyar's co-investment in Ukrainian
opposition
groups with the US government.]

* *
* *

When the revolution came to Ukraine, neo-fascists
played a front-center role in overthrowing the
country’s president. But
the real political power rests
with Ukraine’s pro-western neoliberals.
Political
figures like Oleh Rybachuk, long a favorite of the State
Department,
DC
neocons, EU,
and
NATO—and
the
right-hand
man
to Orange Revolution leader Viktor
Yushchenko.

Last
December, the
Financial Times
wrote that
Rybachuk’s “New Citizen” NGO campaign “played a big
role in
getting the protest up and running.”

New Citizen,
along with the rest of Rybachuk’s
interlocking network of
western-backed
NGOs and
campaigns— “Center UA” (also
spelled "Centre
UA"), “Chesno,”
and “Stop Censorship” to name a few
— grew their power by targeting
pro-Yanukovych
politicians with a well-coordinated anti-corruption
campaign that built its strength in Ukraine’s regions,
before massing
in Kiev last autumn.

The
efforts of the NGOs were so successful that the
Ukraine government was
accused of employing dirty
tricks to shut them down. In early
February, the
groups were the subject of a massive
money
laundering
investigation
by the economics division of
Ukraine’s Interior Ministry in what many
denounced
as a politically motivated move.

Fortunately
the groups had the strength – which is to
say, money – to survive
those attacks and continue
pushing for regime change in Ukraine. The
source of
that money?

According
to the
Kyiv Post,
Pierrie Omidyar's Omidyar
Network (part of the Omidyar Group which
owns First

https://archive.fo/o/XAMqZ/www.alternet.org/tea-party-and-right/us-backing-neo-nazis-ukraine
https://archive.fo/o/XAMqZ/2001-2009.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/39768.htm
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.brama.com/news/press/2004/print/041227aei_ukraineconference.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=16474361
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.president.gov.ua/en/news/4742.html?PrintVersion
https://archive.fo/o/XAMqZ/news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/hardtalk/4965486.stm
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://blogs.ft.com/beyond-brics/2013/12/14/ukraine-inside-the-pro-eu-protest-camp/%23axzz2uYSBiAQh%E2%80%9D
https://archive.fo/o/XAMqZ/newcitizen.org.ua/en/about
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.ned.org/events/ukraines-2013-chairmanship-of-the-osce-the-role-of-civil-society
https://archive.fo/o/XAMqZ/uacentre.org.ua/en/team/445
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/en/
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.rferl.org/content/journalists-in-trouble-ukrainian-ngo-accused-of-money-laundering/25260424.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.kyivpost.com/content/politics/rybachuk-democracy-promoting-nongovernmental-organization-faces-ridiculous-investigation-336583.html?flavour=mobile


Look Media and the Intercept) provided 36% of
“Center UA”’s
$500,000 budget in 2012— nearly
$200,000. USAID provided 54% of
“Center UA”’s budget
for 2012. Other funders included the US
government-
backed National Endowment for Democracy.

In
2011, Omidyar Network gave
$335,000
to “New
Citizen,” one of the anti-Yanukovych "projects"
managed
through the Rybachuk-chaired NGO "Center
UA." At the time, Omidyar
Network boasted that its
investment in "New Citizen" would help "shape
public
policy" in Ukraine:

“Using
technology and media, New Citizen
coordinates the efforts of concerned
members of society, reinforcing their
ability to shape public policy.

“...
With support from Omidyar Network, New Citizen
will strengthen its
advocacy efforts in order to drive
greater transparency and engage
citizens on issues of
importance to them.” In March 2012, Rybachuk —
the
operator behind the 2004 Orange Revolution scenes,
the
Anatoly Chubais
of Ukraine — boasted
that he was
preparing a new Orange Revolution:

“People
are not afraid.
We
now have 150
NGOs in all the major cities
in our ‘clean
up Parliament campaign’ to elect and find
better
parliamentarians....The Orange
Revolution was a miracle, a massive
peaceful protest that worked. We
want to
do that again and we think we will.”

Detailed financial
records
reviewed by Pando (and
embedded below) also show Omidyar Network
covered
costs for the expansion of Rybachuk’s anti-
Yanukovych campaign, “Chesno”
(“Honestly”), into
regional cities including Poltava, Vinnytsia,
Zhytomyr,
Ternopil, Sumy, and elsewhere, mostly in the
Ukrainian-speaking west and center.

* *
* *

https://archive.fo/o/XAMqZ/https://web.archive.org/web/20120310103804/http://www.omidyar.com/portfolio/new-citizen-centre-ua
https://archive.fo/o/XAMqZ/janinewedel.info/harvardinvestigative_exile2.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/opinion.financialpost.com/2012/03/10/in-ukraine-how-little-has-changed-even-after-orange-revolution/
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf


To understand what it means for Omidyar to fund
Oleh Rybachuk, some
brief history is necessary.
Rybachuk’s background follows a familiar
pattern in
post-Soviet opportunism: From well-connected KGB
intelligence
ties, to post-Soviet neoliberal networker.

In the
Soviet era, Rybachuk studied in a military
languages program half of
whose graduates went on to
work for the
KGB. Rybachuk’s
murky overseas posting
in India in the late Soviet era further
strengthens
many suspicions about his Soviet intelligence ties;
whatever the case, by Rybachuk’s own account, his
close ties
to top intelligence figures in the Ukrainian
SBU
served him well during the Orange Revolution of
2004, when the SBU
passed along secret information
about vote fraud and assassination
plots.

In
1992, after the collapse of the Soviet Union,
Rybachuk moved to the
newly-formed Ukraine Central
Bank, heading the
foreign relations
department
under
Central Bank chief and future Orange Revolution
leader Viktor
Yushchenko. In his central bank post,
Rybachuk established close
friendly ties with western
government and financial aid institutions,
as well as
proto-Omidyar figures like George Soros,
who
funded
many of the NGOs involved in “color revolutions”
including small donations to the same Ukraine NGOs
that Omidyar
backed. (Like Omidyar Network does
today, Soros’ charity arms—Open
Society and
Renaissance Foundation—publicly preached
transparency and
good government in places like
Russia during the Yeltsin years, while
Soros’ financial
arm speculated
on Russian debt and participated in
scandal-plagued
auctions
of state assets.)

In
early 2005, Orange Revolution leader Yushchenko
became Ukraine’s
president, and he appointed
Rybachuk
deputy prime
minister
in charge of
integrating Ukraine into the EU, NATO, and other
western
institutions. Rybachuk also pushed for

https://archive.fo/o/XAMqZ/https://books.google.com/books?id=OsjlfaiAJ0kC&pg=PA2&lpg=PA2&dq=rybachuk+kgb+kgb+university+wilson&source=bl&ots=0lctMvHlLu&sig=tcuABTa5ufWPv2TAuwv6161EEHQ&hl=en&sa=X&ei=XK4PU5_HHsK2kAfi1oHoBg&ved=0CCcQ6AEwAA%23v=onepage&q=rybachuk%20kgb%20kgb%20university%20wilson&f=false
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.theage.com.au/news/World/The-man-who-survived-Russias-poison-chalice/2005/01/22/1106334263427.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/books.google.com/books?id=OsjlfaiAJ0kC&pg=PR11&lpg=PR11&dq=rybachuk+security+services+sbu+wilson&source=bl&ots=0lctMBHmRq&sig=tXyQy-qCVIfxBr1tTInQepfjGvI&hl=en&sa=X&ei=WJkQU46OB6jA0AGczYHQBw&ved=0CEMQ6AEwAA%23v=onepage&q=rybachuk%20security%20services%20sbu%20wilson&f=false
https://archive.fo/o/XAMqZ/eastern-europe-group.com/Advisors/Rybachuk
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.president.gov.ua/en/news/1626.html?PrintVersion%E2%80%9D
https://archive.fo/o/XAMqZ/articles.latimes.com/2004/jul/05/world/fg-soros5
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://web.archive.org/web/20031216022605/http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20031126.wxsoros1126/BNStory/Front
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.businessweek.com/stories/1997-11-23/the-most-powerful-man-in-russia
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.themoscowtimes.com/news/article/party-lines-soros-changing-his-tune/262157.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.kmu.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=15524540&cat_id=244315200


the mass-privatization
of Ukraine's remaining state
holdings.

Over
the next several years, Rybachuk was shifted
around President
Yushchenko’s embattled
administration, torn by internal divisions. In
2010,
Yushchenko lost the presidency to recently-
overthrown Viktor
Yanukovych, and a year later,
Rybachuk was on Omidyar’s and USAID’s
payroll,
preparing for the next Orange Revolution. As
Rybachuk told
the
Financial Times two
years ago:

“We
want to do [the Orange Revolution]
again and we think we will.”

Some of Omidyar’s funds were specifically earmarked
for covering the
costs of setting up Rybachuk’s “clean
up parliament” NGOs in Ukraine’s
regional centers.
Shortly after the Euromaidan demonstrations erupted
last November, Ukraine’s Interior Ministry opened up
a money laundering
investigation into Rybachuk’s
NGOs, dragging Omidyar’s name into the
high-stakes
political struggle.

According
to a
Kyiv Post
article on February 10 titled,
“Rybachuk: Democracy-promoting
nongovernmental
organization faces ‘ridiculous’ investigation”:

“Police
are investigating Center UA, a
public-sector watchdog funded by
Western
donors, on suspicion of money laundering,
the group said. The
group’s leader, Oleh
Rybachuk, said it appears that authorities,
with
the probe, are trying to warn other
nongovernmental organizations that
seek
to promote democracy, transparency, free
speech and human rights
in Ukraine.

“According
to Center UA, the Kyiv economic crimes
unit of the Interior Ministry
started the investigation
on Dec. 11. Recently, however, investigators
stepped up
their efforts, questioning some 200 witnesses.

https://archive.fo/o/XAMqZ/news.bbc.co.uk/2/hi/business/4100270.stm
https://archive.fo/o/XAMqZ/blogs.ft.com/beyond-brics/2013/12/14/ukraine-inside-the-pro-eu-protest-camp/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.kyivpost.com/content/politics/rybachuk-democracy-promoting-nongovernmental-organization-faces-ridiculous-investigation-336583.html


“...
Center UA received more than $500,000 in 2012,
according to its annual
report for that year, 54 percent
of which came from Pact Inc., a
project funded by the
U.S. Agency for International Development.
Nearly
36
percent came from Omidyar Network, a foundation
established by
eBay founder Pierre Omidyar and
his wife. Other donors
include the International
Renaissance Foundation, whose key funder is
billionaire George Soros, and National Endowment for
Democracy, funded
largely by the U.S. Congress.”

* *
* *

What all this adds up to is a journalistic conflict-of-
interest of the
worst kind: Omidyar working hand-in-
glove with US foreign policy
agencies to interfere in
foreign governments, co-financing regime change
with
well-known arms of the American empire — while at
the same time
hiring a growing team of soi-
disant "independent
journalists" which vows to
investigate the behavior of the US government
at
home and overseas, and boasts of its uniquely
"adversarial"
relationship towards these  government
institutions.

As
First Look staffer Jeremy Scahill
told the Daily
Beast...

We
had a long discussion about this
internally; about what our position
would
be if the White House asked us to not
publish something.... With
us, because we
want to be adversarial, they won’t know
what bat phone
to call. They know who to
call at The Times, they know who to call at
The Post. With us, who are they going to
call? Pierre? Glenn?

Of the many problems that poses, none is more serious
than the fact that
Omidyar now has the only two
people with exclusive
access to the complete Snowden
NSA cache, Glenn Greenwald and
Laura Poitras.

https://archive.fo/o/XAMqZ/www.democracynow.org/2013/10/28/glenn_greenwald_media_venture_will_empower
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thedailybeast.com/articles/2014/02/26/the-skunk-at-the-oscar-party.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.reuters.com/assets/print?aid=USBRE97600L20130807


Somehow, the same billionaire who co-financed the
“coup”
in Ukraine with USAID, also has exclusive
access to the NSA secrets—and
very few in the
independent media dare voice a skeptical word about
it.

In the
larger sense, this is a problem of 21st century
American inequality,
of life in a billionaire-dominated
era. It is a problem we all have to
contend with—
PandoDaily’s 18-plus investors include a gaggle of
Silicon Valley billionaires like Marc Andreessen (who
serves on
the board of eBay, chaired by Pierre
Omidyar) and Peter Thiel (whose
politics I’ve
investigated,
and described as repugnant.)

But
what is more immediately alarming is what makes
Omidyar different.
Unlike other billionaires, Omidyar
has garnered nothing but
uncritical,
fawning
press
coverage, particularly from those he has hired. By
acquiring a “dream team” of what remains of
independent media —
Greenwald, Jeremy Scahill,
Wheeler, my
former partner
Matt Taibbi — not to
mention press “critics” like Jay Rosen
— he buys both
silence and fawning press.

Both
are incredibly useful: Silence, an absence of
journalistic curiosity
about Omidyar’s activities
overseas and at home, has been purchased
for the
price of whatever his current all-star indie cast
currently
costs him. As an added bonus, that same
investment buys silence from
exponentially larger
numbers of desperately underpaid independent
journalists hoping to someday be on his payroll, and
the underfunded
media watchdogs
that survive on
Omidyar Network grants.

And it
also buys laughable fluff from the likes of
Scahill who also boasted
to the
Daily Beast
of his boss’
close involvement in the day to day running of First
Look.

https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thenation.com/article/166421/ron-paul-wants-abolish-cia-his-largest-donor-builds-toys-it
https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/01/29/erik-wemple-dreams-of-pierre-omidyar-lucky-pierre/
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.democracynow.org/2013/10/28/glenn_greenwald_media_venture_will_empower
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.vanityfair.com/culture/features/2010/02/exile-201002
https://archive.fo/o/XAMqZ/pressthink.org/2013/11/newco/
https://archive.fo/o/XAMqZ/cjr.org/the_audit/the_extraordinary_promise_of_t.php
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thedailybeast.com/articles/2014/02/26/the-skunk-at-the-oscar-party.html


“[Omidyar]
strikes me as always sort of
political, but I think that the NSA story
and the expanding wars put politics for
him into a much more prominent
place in
his existence. This is not a side project that
he is doing.
Pierre writes more on our
internal messaging than anyone else. And
he
is not micromanaging. This guy has a
vision. And his vision is to
confront what
he sees as an assault on the privacy of
Americans.”

Now Wheeler has her answer — that, yes, the
revolutionary groups were
part-funded by Uncle Sam,
but also by her boss — one assumes awkward
follow
up questions will be asked on that First Look internal
messaging
system.

Whether
Wheeler, Scahill and their colleagues go on to
share their concerns
publicly will speak volumes
about First Look's much-trumpeted
independence,
both from Omidyar's other business interests and
from
Omidyar's co-investors in Ukraine: the US
government.

Editor's
note:
Pando
contacted Omidyar Networks for
comment prior to publication but had
not received a
response by press time. We will update this post if
they
do respond.

Update:
First Look staffer, Glenn Greenwald, has
responded to Pando's
report
here. Paul
Carr, the editor
of the above report, has written a follow-up
here.

* *
* *

Chesno
document
showing total funding from
USAID and Omidyar Network to "Centre UA":

centerua

Chesno document
showing numerous Omidyar
fundings for activities in regional cities:

https://archive.fo/o/XAMqZ/https://firstlook.org/theintercept/2014/03/01/journalistic-independence/
https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/03/01/on-the-importance-of-keeping-investors-out-of-the-newsroom-and-not-treating-your-readers-like-fools/
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf
https://archive.fo/XAMqZ/42f2cebb0750c6ff28faf8761fd1c7bfaa9d50bc.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf


othergroups

09
09 2013 Chesno 2012 Finance Campain Final


 
 


https://archive.fo/XAMqZ/4cf7fadef65f66240ee40e861d36632ae03d2b0b.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.scribd.com/doc/209847085/09-09-2013-Chesno-2012-Finance-Campain-Final
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.facebook.com/dialog/share?app_id=486779751434078&display=popup&href=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&redirect_uri=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/intent/tweet?url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&via=pandodaily&text=Pierre%20Omidyar%20co-funded%20Ukraine%20revolution%20groups%20with%20US%20government%2C%20documents%20show
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://plus.google.com/share?url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.linkedin.com/shareArticle?mini=true&url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&title=Pierre%20Omidyar%20co-funded%20Ukraine%20revolution%20groups%20with%20US%20government%2C%20documents%20show&summary=Just%20hours%20after%20last%20weekend%E2%80%99s%20ouster%20of%20Ukrainian%20president%20Viktor%20Yanukovych%2C%20one%20of%20Pierre%20Omidyar%E2%80%99s%20newest%20hires%20at%20national%20security%20blog%20%E2%80%9CThe%20Intercept%2C%E2%80%9D%20was%20already%20digging%20for%20the%20truth.&source=Pando

